Et idékatalog til at finde og fastholde frivillige ledere
Kort om samarbejdet
Det Danske Spejderkorps (forkortet DDS) er Danmarks største spejderkorps og engagerer tusindvis af børn og voksne landet over. De står bag aktiviteter, der bygger på spejderværdier som samarbejde, ansvar og fællesskab.
Vi har arbejdet sammen med DDS siden 2010.
Udfordringen
Ingen ledere, ingen lejrbål
Spejderlivet handler om fællesskab, oplevelser og personlig udvikling. Men uden frivillige ledere, intet spejderliv. Derfor kontaktede Det Danske Spejderkorps Reload for at finde nye løsninger på, hvordan de bedre kan rekruttere og fastholde deres spejderledere.
At finde frivillige kræfter og holde dem engagerede er en vedvarende udfordring for mange frivillige organisationer, og Det Danske Spejderkorps er ingen undtagelse. DDS havde brug for, at finde nye måder at motivere og tiltrække flere ledere på - men først og fremmest havde de brug for at forstå, præcis hvor udfordringerne og mulighederne lå.
Løsningen
Et omfattende idékatalog
Reload anvendte design thinking som metode, hvilket betød en grundig og dybdegående proces med spørgeskemaer, semistrukturerede interviews og workshops med frivillige ledere. Denne proces afdækkede centrale udfordringer, men også nye, værdifulde indsigter. Med et stærkt fokus på ideation blev der skabt et omfattende idékatalog med konkrete løsningsforslag , både digitale og ikke-digitale, som kunne tages direkte i brug af DDS.
Foreløbige resultater
Begejstrede spejdere
DDS modtog idékataloget med stor begejstring og bruger det aktivt i deres løbende arbejde med rekruttering og fastholdelse af spejderledere. Især blev det værdsat, at løsningerne ikke kun var digitale, men tog udgangspunkt i en helhedsorienteret forståelse af organisationen og dens frivillige. Nogle af de digitale løsninger fra rapporten er allerede på vej mod udvikling.
"Undersøgelsen og idekataloget har givet os et solidt indblik i, hvad der motiverer og udfordrer vores spejderledere. Vi er særligt glade for, at kataloget ikke kun peger på digitale løsninger, men også giver en bredere indsigt og brugbare ideer, som vi kan omsætte på tværs af platforme og produkter.”
Peter Tranevig
Kommunikationschef
Det svære
Afløb for frustrationer
Et læringspunkt fra processen var, at fokusgruppen i højere grad gav deltagerne afløb for frustrationer end den gav inspiration til nye ideer. Derfor vil fokusgrupper sandsynligvis fremover blive erstattet med andre metoder i lignende projekter.
Kontakt
Vil du vide mere?
Så send et røgsignal til vores design-jefe, Casper Hach!