Sådan skabte vi et kollegiesite, de unge faktisk gider bruge

 
Kort om samarbejdet
 

Fonden for Håndværkskollegier (forkortet FFHK) driver kollegier for unge under erhvervsuddannelse. Kollegierne tilbyder både moderne boliger og stærke fællesskaber for håndværkere, samt værksteder.

Vi har arbejdet tæt sammen med Fonden for Håndværkskollegier siden maj 2024, og har indtil videre bygget to kollegiewebsites og et fondssite og et hovedsite til BRFfonden.

www.haandvaerkskollegiet-horsens.dk

www.haandvaerkskollegiet-herning.dk

 
 
 
 
Udfordring
 

Drømmen, bekymringerne og det første skridt

Hvordan skaber man et website, der rammer lige dér, hvor unge håndværkere føler sig hjemme og som samtidig afspejler kvaliteten og stoltheden i kollegierne?

Da Fonden for Håndværkskollegier skulle have et nyt site til håndværkskollegiet i Horsens, startede vi ikke med design eller kode. Vi startede med en snak om drømme og bekymringer.


I en række koncept- og designworkshops arbejdede vi sammen med fonden om at definere, hvad kollegierne skulle føles som digitalt. Ord som fællesskab, kvalitet og troværdighed gik igen. Vi lavede også en øvelse, hvor vi forestillede os, at projektet var gået helt galt og snakkede åbent om hvorfor.


Frygten var, at sitet ville blive for elitært, for københavnersmart – og at de unge slet ikke ville kunne se sig selv i det. Det blev et centralt pejlemærke for alt, hvad vi gjorde bagefter.

FFHK vidste, at deres eksisterende website primært blev brugt af forældrene. Men de unge håndværkere, som kollegierne egentlig henvender sig til, skulle kunne mærke stedet - ikke bare læse om det.


Samtidig var kollegiets DNA bundet op på høj kvalitet og kompromisløshed i alt det, de gør. Det nye site skulle derfor kommunikere den faglige stolthed og ose af godt håndværk.

 
 
 
TILGANG
 

Workshops, klikbar prototype og brugertest

Vi tog bl.a. udgangspunkt i to spor: workshops og brugertest.

Workshops: at finde følelsen
I opstarten arbejdede vi med stemninger, look-and-feel og forretningsmål. Øvelserne gjorde det muligt at afklare ambitionsniveau og visuel retning allerede fra start.

Brugertest: at sikre, vi rammer rigtigt
Da det første udkast var klar, byggede vi en klikbar prototype i Figma. Vi rekrutterede unge håndværkere fra den nærliggende erhvervsskole, så testgruppen matchede målgruppen både aldersmæssigt og fagligt.

Testen fokuserede på tre ting:
1. Om de kunne navigere intuitivt på sitet
2. Om de kunne se sig selv i udtrykket
3. Om tonen, budskaberne og tilbuddene ramte rigtigt

Interviewpersonerne besøgte primært hjemmesider via mobil, så vi testede selvfølgelig i mobilvisning først. Testen blev afviklet på et begrænset antal personer — men allerede efter få interviews begyndte svarene at gentage sig. Vi kunne derfor med ret stor sikkerhed konkludere, at vi havde ramt rigtigt.

 
 
 
RESULTAT
 

Et digitalt hjem med håndværk i sjælen

Brugertestene viste, at sitet ramte præcis den stemning, som fonden og kollegiets forstander drømte om. Målgruppen kunne se sig selv i udtrykket, og fonden fik et website, der bærer kvaliteten og ånden fra kollegierne – uden at miste jordforbindelsen.

Hjemmesiden er live og har fået rigtig god feedback, lige siden vi lancerede den.

 
 
 
TESTIMONIAL
 

"Vi var nervøse for at målgruppen ikke oplevede, at sitet er noget for dem og ikke kunne aflæse, hvad et håndværkskollegie er, men brugertesten bekræftede, at vi var på rette vej og lavede noget målrettet, der ikke talte ned til beboerne"

Anne Sophie Madsen

Kollegiedirektør, FFHK

 
 

Kontakt

Skal dine brugere testes?

Projektleder og rådgiver, Maja Vestbirk, står klar til at vise dig, hvordan du brugertester på den smarteste og mest effektive måde!

MAJA@RELOAD.DK
 
 
Forrige
Forrige

Da en 170 siders klimarapport blev til ét digitalt redskab for kommunerne

Næste
Næste

Automatiseret test på tværs af +100 sites skaber tryghed og værdi