Værdier er værdifulde, duh

Værdierne er vores ledestjerne. Billedet er fra vores tur på Island.

Skrevet af

Rasmus Luckow-Nielsen
Adm. direktør & partner

 

Reload er et sted der lægger stor vægt på kultur. Vi forstår værdien i at have værdier - og i at følge dem.


Vi er meget værdibaserede, det er en stor del af vores sammenhængskraft, og hvad der på mange måder står i stedet for regler og politikker. I stedet styrer vi efter principper, værdier og tommelfingerregler.

 

Én af vores folk har på et tidspunkt beskrevet vores kultur således:

“Reloads kultur dækker over den måde vi omgås hinanden og vores arbejde. Det er en essentiel og indgroet del af virksomheden og af vores fællesskab. Det er holisme, ærlighed og stolthed.

Selvom kulturen i Reload er særlig, så er den også favnende og et udtryk for tolerance blandt os alle. Ligesom mange lande består af mange forskellige kulturer, overbevisninger og værdisæt, men alligevel formår at fungere som et hele og udvikle sig positivt, så er Reload på samme måde en lille samling af stærkt forskellige mennesker, som alle har øjne for den samme positive og ærlige udvikling. Vi formår at løfte i flok, som man siger.

Kulturen er både een, hvor vi inkluderer de som "stikker ud", de som har brug for en hånd i perioder, eller de som bare er lidt nede. Samtidig har vi en individuel stolthed, som driver os fremad som medarbejdere, og ansporer os til at gøre mere, hele tiden. Det er disse to kulturelle faktorer, der tilsammen styrker vores faglige fællesskab og gør det muligt at have saglige, ligeværdige diskussioner som løser konkrete problemer.

Reloads kultur er een hvor fakta og viden vejer langt, langt, laaaangt højere end personlige, subjektive holdninger, og hvor det er tilladt at pointere, at det forholder sig sådan.

Vi forventer af hinanden, at vi forbedrer os, tager ansvar og søger at være med helt fremme. Der er ingen pladser bagerst i bussen. Alle kan være det de vil i Reload. Ingen titler (frontend, backend, drift, ops osv.). Det er sejt og fremmer ligeværdsfølelsen.

Selvfølgelig er der også humoren, som er altfavnende, generøs og sort som den sorteste spand med sort kulkaffe.”

Achton Smidt Winther, seniorudvikler og arkitekt

 
 

Kulturen er både en, hvor vi inkluderer de, som "stikker ud", de som har brug for en hånd i perioder, eller de som bare er lidt nede.

-Achton Smidt Winther

 

Vores værdier er hvad, der definerer os.

Det er på mange måder en del af vores DNA - vores livsnerve. De er vores moralske kompas - og guidelines til at informere vores daglige beslutninger og væremåde. De hjælper os også med at reflektere over hvem vi er og hvordan vi handler, og det giver nye medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder en indsigt i hvad der får vores hjul til at dreje rundt.

Værdierne er grundlæggende fundamentet for og essensen af vores kultur, og beskriver ting vi agter højt og meget nødigt går på kompromis med.

Vi mener at vores kultur, og evnen til at udleve vores værdier, er nøglen til at opfylde vores formål og er med til at maksimere vores glæde og udbytte ved at være i Reload.

Når en ny medarbejder starter i Reload, så viser jeg dem vores interne håndbog, som jeg har kaldt “The Reload Way”. I den er et sæt værdier, som jeg beder alle om at læse og forstå, for at de kan sætte sig ind i, hvad det vil sige at være Reloader.

Her er de.

Vores 10 værdier

 
 
  • Vi gør hvad vi siger, holder hvad vi lover og er ærlige i vores ageren. No bullshit. Vi skal til enhver tid være 100% troværdige. Vi siger fra, hvis vi mener noget er forkert. Vi gør det rette - selv når ingen kigger. Vi fortæller de svære sandheder - også når det gør ondt på os selv eller kunden. Grundlæggende skal vi altid kunne stå inde for vores handlinger.

  • Som mennesker og virksomhed tror vi på gennemsigtighed og imødekommenhed. Kunden har fuld indsigt i vores arbejde, og vi diskuterer gerne faglige uenigheder foran kunderne. Åbenhed gælder også vores arbejde og vores kode. Derfor tror vi på open source. Det betyder også, at vi ikke stikker folk blår i øjnene for at opnå en falsk tryghed. Vi siger, når tingene står skidt til, også når det udstiller vores egne fejl. Men vi sørger også for at vise vejen frem. Overfor hinanden ønsker vi også at være åbne - som mennesker og som organisation.

  • Vi søger at mestre vores evner inden for vores faglige discipliner. Dygtighed skabes i et mindset, hvor man trives med at udfordre sig selv og hinanden, prøve nye ting af og hurtigt tilegne sig ny viden og erfaring. Vi kultiverer det gennem nysgerrighed, modet til at prøve nyt og fejle - samt en dyb ambition om at blive bedre. Gerne de bedste. Det er essentielt for os, at vi er dygtige - individuelt som kollektivt - idet både vores selvforståelse og forretningsmodel er baseret på, at vi er dygtige til vores arbejde. Men dygtighed er ikke en absolut størrelse - det er en konstant rejse. Det kræver konstant læring. For vores verden ændrer sig hele tiden. Og dette er essensen af dygtighed for os: Ønsket om og evnen til konstant at udvikle sig.

  • Vi kræver kvalitet i vores leverancer, og en personlig ansvarstagen for både arbejdet og leverancen. Vi forventer stolthed omkring arbejdet. Det skal ikke bare tænkes godt - det skal også laves og leveres ordentligt. Det er vigtigt at komme hele vejen rundt, og have en holistisk tilgang til vores arbejde. Grundighed handler også om forståelse, og om at løse opgaven i dens ånd og ikke kun i dens bogstav. Det handler både om at have styr på detaljerne - men også om at have overblikket og kunne se sammenhængen.

  • Vi tror på gode relationer - og empati mellem mennesker. Vi vil gerne forstå hinanden, kunder og kollegaer. Vi støtter hinanden når det holder hårdt. Vi giver ærlig feedback til hinanden. På den måde kan vi vokse sammen - fagligt og personligt. Det kan være krævende at investere i personlige relationer til både kunder og kollegaer - men det giver en kæmpe værdi - både for dig og for Reload.

    Empati er også nøglen til at forstå andre menneskers behov - og det er essentielt både for at forstå vores kunder, deres brugere og ikke mindst kollegerne i Reload.

  • Vi har et unikt, næsten familiært fællesskab, baseret på dygtige, empatiske mennesker med stærke tillidsbaserede relationer. Det giver stor fleksibilitet og samhørighed.

    Tillid kræver ærlig feedback, og det er altid grænseoverskridende. Men et godt og tillidsfuldt samarbejdsforhold med kunder og kollegaer gør det værd og udbytterigt at gå på arbejde. Det gør det muligt for os at løfte os over mængden af leverandører - og i sidste ende gør det ekstremt meget sjovere at gå på arbejde.

    Fordi tillid til hinanden er et udgangspunkt i Reload, så betyder det også at du har utrolig stor frihed til at træffe beslutninger og påvirke dit arbejde, din rolle og dine omgivelser.

  • Et godt internt team med respekt for hinanden er essentielt for vores livskvalitet og trivsel. Vi tror på at mange synsvinkler giver et bedre resultat. Vi elsker forskellighed, så længe vores grundlæggende værdier er ens.

    Vi skal kunne håndtere forskellige holdninger, og vi elsker gode diskussioner. Vi kan godt være enige om at være uenige, og stadig have et godt forhold til hinanden.

    Vi stræber kontinuerligt efter at udnytte nye ideer, tanker og tilgange, således vores perspektiv og forståelse bliver bredere - faglig og personligt.

  • Vi er på evig jagt efter bedre metoder på alle planer - fagligt, samarbejdsmæssigt og personligt. Vi skal udfordre status quo - tingene kan altid forbedres. Vores verden er i konstant forandring. Vi skal omfavne dette og udvikle os kontinuerligt, og dyrke vores nysgerrighed. Vi skal være et skridt foran de andre - og dele vores viden som thought leaders. Det kræver en stor forandringsvillighed og et agilt mindset.

    Vi skal altid blive bedre.

  • Vi har fokus på at opnå mest mulig værdi for vores kunder. Det betyder at indsatsen skal holdes op imod den værdi det skaber. Vi tænker altid i Total Cost of Ownership - så skal en løsning kun virke en uge, så det er ikke sikkert at den skal bygges til at holde i årevis.

    Det kræver at vi tænker og arbejder agilt, konstant retter ind og spørger “hvorfor?”.

    Ved at stille de rigtige spørgsmål, så kan vi levere den største værdi - og derigennem gøre en forskel. Det betyder også at vi påtager os et stort ansvar.

    Det kræver også at alle forstår formålet med det de gør. Vi skal ikke lave en knap. Vi skal løse et problem og skabe en værdi. Det kræver forretningsforståelse på alle niveauer.

  • Vi vil skabe den bedst mulige arbejdsplads. Vi gider ikke stresse unødigt på arbejdet, det skal være sjovt at lave projekter, arbejde sammen hver dag - og både projekter og kunder vælger vi ud fra hvad vi tror kunne være både sjovt og lærerigt at lave. Forvent t-shirts snarere end blazer og slips. Det er casual, sjovt og meget seriøst på én gang.

    Vi tror at et godt arbejdsmiljø, et stærkt fællesskab og udfordrende opgaver er fundamentet for dette.

 
 
 

Værdier som disse er komplet ligegyldige, hvis vi ikke forsøger at leve op til dem.

Nogle af værdierne vil udfordre hinanden - og det den rette vej er sjældent den nemme vej. Derfor har man som Reloader også pligt til at udfordre dine kollegaer, hvis man ikke føler at disse værdier leves op til. Det skal være meget velovervejet, hvis man vælger at tilsidesætte en værdi - og i så fald må man være i stand til at forklare det.

Tak fordi du læste med!

Håber det gav lidt inspiration og stof til eftertanke. Hvilke værdier har I i jeres virksomhed, og er det nogen som organisationen følger - eller bare noget fluff der bliver sagt?

 
 
Forrige
Forrige

PWA, hybrid-app eller native?

Næste
Næste

Agil udvikling baner vej