DDS merger to sites og lancerer ungeunivers
Kort om samarbejdet:
Det Danske Spejderkorps er en børne- og ungdomsbevægelse med over 36.000 medlemmer.
Reload har arbejdet sammen med DDS siden 2015.
To fluer med ét smæk
Tilbage i 2013 lancerede vi sammen med Det Danske Spejderkorps ungdomssitet Spejder.dk.
Dengang var sitet “cool” og spækket med inspirerende indhold. Indholdet er fulgt med tiden, men designet er unægteligt forældet efter ni års stilstand. Og for at det ikke skal være løgn, så synger Drupal 7-platformen også på sidste vers med en End Of Life-bagkant, der rykker nærmere.
Der skulle ske noget, hvis Det Danske Spejderkorps fortsat skulle tilbyde inspirerende, digitalt indhold til deres unge målgruppe. Men hvad gør man så. Bygger nyt? Eller opdaterer og vedligeholder? Det Danske Spejderkorps endte med en helt anden model, som sparede dem for tid og penge og alligevel gav dem et helt nyt ungdomsunivers.
Indsigt skærper prioriteringerne
Ret hurtigt blev vi enige om, at det ikke kunne svare sig at holde liv i Spejder.dk. Det ville blive for dyrt at vedligeholde og drifte Drupal 7 sitet, når sitet samtidig skulle have den helt store “designtur” for overhovedet at være interessant for målgruppen.
I stedet for bare at bygge et nyt site, igangsatte Det Danske Spejderkorps selv en større undersøgelse, der skulle give indsigt i målgruppens behov. Hvad kan de lide at læse om, hvordan bruger de indholdet, og hvor skal det bo. Resultaterne var tydelige. Indholdet fejlede ikke noget, men præsentationen var uinteressant. Samtidig viste undersøgelsen, at indholdet skulle fungere på en mobilskærm for at være interessant, mens det til gengæld var mindre vigtigt, hvor indholdet lå, fordi målgruppen alligevel er superbrugere i at søge indhold frem.
Recycling af platform og moduler
Med den nye indsigt besluttede vi at lægge vores energi i at skabe et nyt design. Samtidig blev Det Danske Spejderkorps’ eksisterende hovedsite dds.dk pludselig interessant. Selvom sitet rent visuelt var langt fra et ungdomsunivers (det er visuelt konservativt og målrettet spejderledere og bestyrelsesmedlemmer), så var det til gengæld en sund platform, der allerede havde en række moduler, som vi kunne tage ned fra hylden og style, som vi ville.
Mange af modulerne blev opdateret og “genbrugt” på tværs af DDS og Track.
Løsningen og benspændet blev at integrere et nyt, moderne ungdomsunivers på dds.dk ved at genbruge de moduler, som sitet var bygget af og kun i yderste tilfælde lave tilpasninger og nye features for at holde udviklingsomkostningerne nede. Vi teamede op med Junto Studio, som tidligere har leveret design og UX-arbejde til Det Danske Spejderkorps - og her blev den farverige identitet til under navnet Track. Den blev winget af med målgruppen og, der blev lavet en detaljeret gennemgang af modulerne på dds.dk, som blev matchet med indholdet fra Spejder.dk og den nye identitet. Herefter var det at svinge kode-penslen.
Løsning sparer månedlige udgifter og giver værdi tilbage til modersitet
En afledt effekt af at flytte indholdet fra Spejder.dk til dds.dk/track, er at Spejder.dk lukkes og sparer DDS for de faste hostingomkostninger. Derudover kan de enkelte modultilpasninger og mobiloptimeringstiltag, der er lavet i forbindelse med Track let rulles ud på resten af dds.dk og give værdi her.
Det gælder fx. en instagram embed, en arrangementskomponent, som kan tease for forskellige arrangementer, en listekomponent, som kan eksponere brugeren for forskelligt indhold og på den måde skabe mere trafik rundt på sitet. Derudover mobiloptimerede vi et listedeck til Track, som gør, at DDS også kan udnytte den begrænsede plads på mobil bedre sammenlignet med de store blokke, som listedecket før bestod af. Altså en win win situation.
Processen var en sund reminder for alle
Track lever i dag på dds.dk på en underside, som brugeren kan tilgå i hovedmenuen. Klikker man dér, åbner der sig et ekstremt farverigt og moderne ungdomsunivers, som det ved en fælles indsats er lykkedes at skabe ved at udnytte en eksisterende platform, og genbruge moduler.
Vi er selv ret begejstrede for løsningen - både fordi vi sammen har udnyttet økonomi, indsigt i målgruppens behov og kompetencer optimalt, men også fordi processen og løsningen er en god reminder om, hvor langt man kan komme ved netop at tænke design, optimering og behov fremfor bare at bygge et helt nyt website.
Vil du vide mere?
… eller bokser du med et dilemma i forbindelse med en opdatering?
Vi kan helt klart gøre det smart for dig og din organisation. Kontakt Maja, der er projektleder i Reload, for at få sparring om dine udfordringer.