De bedste læsetips og anbefalinger til sommerferien
Skrevet af
Sofie Marie Jessen Hvidt
Kommunikationsmedarbejder
Sommerferien nærmer sig, og jeg glæder mig - som de fleste andre - til at komme lidt ud af kontoret og igang med sommerplanerne. For mit vedkommende står sommeren på Roskilde festival, hvorefter jeg ser frem til at ligge på langs i et sommerhus i Nordjylland. Og når jeg ligger der, får jeg uden tvivl brug for noget at læse og lytte til, der både kan underholde og genstarte de festivalsramte hjerneceller.
Derfor har jeg spurgt et udvalg af mine kolleger hos Reload, hvad de skal læse og lytte til hen over sommeren. Det er blevet til en liste, der spænder fra UX-design og trivsel på arbejdspladsen til… middelalderfortællinger?! Jeg glæder mig til at kaste mig over det hele – og håber, at listen også kan inspirere dig, hvis du mangler en god bog til en varm dag ved Comosøen eller en medrivende podcast til hækkeklipning i kolonihaven.
Der er lidt til enhver smag, så det er bare at gå i gang med at læse og lytte. God fornøjelse!
“Don’t make me think” af Steve Krug
Valgt af Sune Gamst, senior designer
Jeg vil gerne anbefale, at man læser Don’t Make Me Think af Steve Krug – ikke kun fordi det er en vaskeægte UX klassiker – men især fordi den handler om, hvordan man gør komplekse digitale løsninger enkle og intuitive. Og så er det en bog, der fremfor alt handler om at tænke som brugeren.
Bogen skitserer, hvordan man med simple principper – som at reducere kognitiv belastning, teste sine idéer tidligt og prioritere klarhed frem for pynt – kan skabe bedre digitale produkter. Den er en god påmindelse om, at god UX ikke handler om at imponere, men om at gøre det nemt at finde rundt og tage beslutninger.
Bogen er sjov og let læst og kan varmt anbefales til alle der arbejder med digitale løsninger. Mens du læser, får du praktiske eksempler på do's and dont’s, og selvom bogen er 25 år gammel er den pointer lige så relevante i dag, som da den blev udgivet i år 2000.
“Cautionary tales” med Tim Harford
Valgt af Benjamin Rasmussen, seniorudvikler
Tim Harford er en af de helt store hitters indenfor podcast verdenen. Udover at han er en succesful forfatter, journalist der har lavet flere TED-talks - og så har han lavet flere podcasts som “50 things that made the modern world” for BBC, og været med til at starte Pushkin Podcasts.
Jeg vil derfor kraftigt anbefale at lytte til min absolute yndlingspodcast; “Cautionary Tales”. Den handler om katastrofer og fejl igennem verdens historien, men især om hvad vi kan lære af dem i en nutidig kontekst.
Et rigtigt godt eksempel er episoden The French Knight’s Guide to Corporate Culture der formår at blande en virkelig spændende historie fra 1346 sammen med nogle af de hovedpiner vi sidder med i dag i den virkelige, faglige verden.
Forestil dig, at din virksomhed var et middelalderligt slagmark. På den ene side har du de franske riddere – majestætiske, stolte, klædt i rustning fra top til tå og med en stolt kultur, der har stået fast i generationer. Og på den anden side: nogle engelske bueskytter i lædertøj, uden megen prestige – men med smidighed, hurtig koordinering og en helt ny måde at tænke kamp på.
Det er nogenlunde den historie, Tim Harford fortæller i podcastafsnittet, og det viser sig, at det her ikke bare handler om historie. Det handler i høj grad om, hvordan vi arbejder – og hvorfor mange organisationer stadig opfører sig lidt for meget som de franske riddere.
Kæmpe anbefaling herfra!
“Befri Preben… og få en fest på arbejdet igen” af Rikke Østergaard
Valgt af Maja Vestbirk, Projektleder og rådgiver i Reload
Jeg er meget optaget af, hvordan vi som team spiller hinanden så gode som overhovedet muligt, og hvordan vi udnytter vores forskelligheder konstruktivt i Reload. Det er fundamentet for at lave nogle gode produkter og er mindst lige så vigtigt for at trives på et personligt plan.
Bogen Befri Preben … og få en fest på arbejdet igen arbejder med begrebet følelsesøkonomi og kommer med konkrete eksempler på, hvordan forskellige personlighedstyper reagerer på hinanden, hvordan vi kan blive bedre til at forstå andres perspektiver, tilpasse vores kommunikation og forsøge at få frustrationer og brok til at fylde mindre i vores arbejdsliv. Personlighedstyper er altid lidt karikerede, men bogen giver et godt fælles sprog og redskaber til bedre at forstå hinanden og minimere følelsesforurening på arbejdspladsen – læs, læs, læs!
“56k” med Morten Saxnæs og Mads Viktor
Valgt af Christian Klintholm, kommunikationsansvarlig i Reload.
Her har du en virkelig nem og rar måde at holde dig opdateret på tech-industrien – og så er det ovenikøbet på dansk! Morten Saxnæs og Mads Viktor er værterne på 56k, der er din “30 minutters guide til internettet” – intet mindre (dog nogle gange lidt mere).
Internettet er stort (og lidt af en jungle), og jeg har brug for at holde mig opdateret på det nyeste nye, når det kommer til AI, Elon Musks eskapader og de mest kreative marketingsstunts. Det er simpelthen guld værd, at nogen der gider tage én i hånden og kuratere det vigtigste fra den dér verden, der hedder tech, marketing og internet.
Podcasten er alt andet end tør. I flere afsnit bliver der endda åbnet en flaske vin eller to – og det kan både mærkes og høres, på den gode måde. Tonen er let og underholdende, og udover at blive klogere, så bliver man også godt underholdt. Det bedste ved podcasten er, at det ikke bare er en opremsning af nyheder, men derimod holdninger, analyser og takes. Især Saxnæs’ analyser er skarpe – og direkte brugbare, når man senere skal forsøge at lyde klog i en Slack-tråd om et trendende topic.
Stor anbefaling herfra og kæmpe #lifehack
“Kig op” af Jakob Sorgenfri Kjær
Valgt af Casper Hach, head of UX & Design og partner
Kig op er en bog, der rammer noget helt centralt i vores tid: hvordan skærmene er blevet en fast del af hverdagen – og hvordan de langsomt ændrer måden, vi er sammen på. Jakob Sorgenfri Kjær undersøger med både nysgerrighed og dybde, hvad det betyder for vores koncentration, relationer, trivsel og samfund.
Det er ikke bare en analyse af et problem – det er en bog fuld af refleksioner, cases og konkrete forslag til, hvordan vi kan tage kontrollen over vores opmærksomhed tilbage. Uden løftede pegefingre, men med et klart budskab: vi har noget at vinde ved at løfte blikket lidt oftere – både fra skærmen og mod hinanden.
Kig op er oplagt sommerlæsning, fordi den inviterer til at tænke efter i et tempo, hvor der måske er lidt mere luft i kalenderen – og hvor det giver mening at genoverveje sine vaner. Det er en bog, der både oplyser og inspirerer, og som bliver hængende, længe efter sidste side er vendt.
Tak fordi du læste med. Jeg håber du føler dig inspireret, og så er der ikke andet for, end at sige god sommer - og husk nu solcremen, folkens!