Fem fede læsetips

Kurateret af

Christian Klintholm
Kommunikationsansvarlig

 

Jeg elsker at opdage nye ting og udvide min horisont, og derfor er det ekstra heldigt, at jeg er havnet her hos Reload.

For mine kollegaer i Reload elsker at læse bøger og lytte lydbøger. Vi er også ret gode til internt at anbefale spændende litteratur til hinanden - og jeg tænkte, at det var synd ikke at dele nogle af disse anbefalinger med jer. Derfor har jeg bedt fem vidt forskellige mennesker i Reload om at komme med deres bedste anbefalinger på noget dele-værdigt.

Du får herunder alt fra agile bibler til episke fortællinger om ubåde og fejlforsøg med rumraketter. God læselyst!

Agile Retrospectives af Ester Derby og Diana Larsen

Valgt af Anne Skovbo, projektleder og rådgiver i Reload.

Jeg har det sidste halve år summet en del rundt om læring og facilitering og smage-lyttet på forskellige podcasts og fået hurtige fixes fra YouTube. Nu har jeg til sommerperioden sat mig for at få en af biblerne inden for den agile litteratur læst færdig, nemlig Agile Retrospectices - Making Good Teams Great af Ester Derby og Diana Larsen.

Jeg synes, det er hammersvært og rasende interessant, hvordan vi kan bruge retrospectives som et aktivt læringsredskab, så vi ikke falder i “plejer”, men forbliver nysgerrige, undersøgende og får talt om, hvordan vi tilpasser os nye læringer og indsigter i vores arbejde. Og ikke helt urelateret, så betyder det også at kaste mig selv som scrum master og den faciliterende agent under granskning.

Derfor har jeg også store planer om at få brugt god tid på at arbejde mig igennem Mette Thingstrups Livsledelse - at mestre livets paradokser, som en skøn sparringspartner anbefalede mig for nylig. 

Og hey - i en snæver vending, hvis du trænger til hurtig inspiration, ligesom jeg er en hund efter, så kan jeg på det varmeste anbefale generøse Carsten Lützens agile godter på YouTube, smittende inspiration til en forhåbentlig stille sommerdag på dit kontor.

Liftoff af Eric Berger

Valgt af Achton Smidt Winther, seniorudvikler og arkitekt i Reload.

Jeg vil anbefale, at man læser Liftoff af Eric Berger - ikke kun fordi det er en bog om raketter (som jeg elsker) - men især fordi det er en bog om ‘crunch-time’ og om at have meget på spil. Og så er det i høj grad en bog, der handler om teamwork.

Bogen skitserer, hvordan det første lille team fra SpaceX var tæt på at mislykkedes med at få den første Falcon-raket i luften ude på en lille ø langt ude i Stillehavet, og hvordan teamet via deres samlede talenter og en fleksibel tilgang til problemerne overvandt deres nedture, da de første tre prototyper af raketten eksploderede på spektakulær vis.

Arbejdet foregik over 2½ år, og kulminerede med et sidste skud i bøssen i 2008, hvor deres chef og investor - en vis Hr. Musk - også var med.

Bogen er inspiration for mig til de perioder i ens arbejdsliv, hvor projekter spidser til, og hvor man står sammen som team om en målsætning og en mållinje, som man i fællesskab kæmper sig ind over.

 
 

Turn the ship around! af David Marquet

Valgt af Rasmus Luckow-Nielsen, adm. direktør i Reload

Turn the Ship Around! er en inspirerende fortælling om at frisætte sin i ledelse i det nok mest hierarkiske og topstyrede sted, du kan forestille dig: En amerikansk atom-ubåd.

David Marquet var i mange år kaptajn på USS Santa Fe, og da han overtog styringen af den, så var moralen lav, performance dårlig og det var i det hele taget et stressfyldt sted. Kulturen sådan et sted er ekstremt topstyret, og en dag gik det op for ham, at han ikke havde brug for en masse "yes sir"-nikkedukker, men derimod havde brug for folk, der tog initiativ og ansvar. Folk skulle være ledere fremfor følgere. Det krævede nogle kontroversielle metoder, men gjorde også, at ubåden blev rated som den bedste i flåden.

Dette er for mig historien om, hvordan han frisatte folk og fik dem til at tænke og handle selv - på trods af mange rigide procedurer, regler og kultur.

Ud over at det er en virkelig interessant historie, så giver den også nogle gode greb til, hvordan du kan få folk til at tænke anderledes, tage ansvar og initiativ - selv i en hierarkisk topstyret verden.

Kan også anbefales som en lydbog!

Think Again af Adam Grant

Valgt af Nikolas Bang Manscher, projektleder og rådgiver i Reload

I bogen Think Again fra 2021 dykker den inspirerende organisationspsykolog Adam Grant ned i en egenskab, der vil være vigtig for os alle i den omskiftelige moderne verden: nemlig evnen til at revurdere vores viden og indstilling - og tilpasse os.

Verden omkring os ændrer sig i eksponentiel fart, og det bliver derfor mere vigtigt hurtigt at kunne skifte mening, og lade være med at holde fast i gammel og sandsynligvis uddateret viden.

Adam Grant dykker gennem denne herlige bog ned i, hvordan man lærer at aflære viden og i højere grad tænke lidt mere som en forsker, der finder glæde i at finde ud af, man har taget fejl. Hvis man er for stærkt knyttet til en bestemt idé - eller forbinder for meget ego og ære med et bestemt synspunkt - vil man have svært ved at skifte mening, se lyset, nedbryde fordomme, og bevæge sig videre velinformeret.

If knowledge is power, knowing what we don’t know is wisdom
— Adam Grant


Bogen bevæger sig i et populærvidenskabeligt forståeligt sprog rundt mellem videnskabelige forklaringer fra adfærdsspykologien til tips til at influere andre og argumentere korrekt, til finurlige eksempler fra hverdagen, der får det hele til at føles relaterbart og falde på plads.

Og sidst men ikke mindst kommer Adam ind på det vigtige emne om, hvordan man skaber psykologisk tryghed i en organisation, så man kan føle sig tryg i at tage fejl og blive klogere. Dette er nemlig grobunden til at blive en lærende organisation.

Og som meget andet forskning viser, vil den lærende organisation udkonkurrere andre i lynhastighed i en verden, hvor tingene ændrer sig hele tiden.

 
 

Emotionelle Kundetyper af Sanne Dollerup og Jannie Illum Gade

Valgt af Bettinna Bech, office assistant i Reload.

Engang i nittenhundrede og halvfemserne gik jeg på handelsskole. Dér lærte jeg, hvor vigtigt det er at vide, hvem éns kunde er, og at segmentere kundetyper i forhold til alder, geografi, demografi og mange andre faktorer.

Lommebogen: Emotionelle kundetyper er interessant, fordi den opdeler kunderne ud fra deres følelser i købsprocessen og giver helt konkrete retningslinjer til, hvordan man målretter salg og markedsføring til kundens følelser.

Kunderne deles op i fire typer, som benævnes med farverne rød, gul, grøn og blå.

I bogen bruges Søstrene Grene som eksempel på en virksomhed, der henvender sig til ‘den gule kundetype’. Hovedmotivationen for denne gruppe er at kunne yde omsorg for andre. Velvære er meget vigtigt, ligesom fællesskab, relationer og balance er det. For at tale til denne kundegruppe bruger Søstrene Grene Instagram flittigt, som er de gules yndlingsmedie. Grafikken er i varme farver, produktteksterne er personlige, og der er stort fokus på netop omsorg i både posts og trykte reklamer.

På den måde giver bogen en masse konkrete eksempler, der er utroligt brugbare og forståelige, og som hjælper dig med at navigere i den komplekse verden, som markedsføring er i dag. Og den er tilmeld let læst!


Tak fordi du læste med. Håber du fik noget med!

 
 
Forrige
Forrige

Hvorfor rejser vi SÅ meget?

Næste
Næste

Prioriter indsatserne med Impact Mapping