Impact mapping er et strategisk planlægningsværktøj, som vi bruger i Reload. På nogle projekter fungerer det som et integreret værktøj i projektet og i andre tilfælde er det et særskilt projekt, der løber, inden der tages beslutning om hvilken form for digital løsning, der skal udvikles.
Overordnet set er det et værktøj til at identificere og aligne forretningsmål og i sidste ende træffe beslutninger om et (digitalt) roadmap. Logikken bag metoden er, at forretningsmål bliver opfyldt ved, at nogle gør noget anderledes, end de gør i dag, altså en adfærdsændring. Denne ændring i adfærd understøttes så ved hjælp af en teknisk funktionalitet eller anden form for indsats.
Det interessante og meget brugbare ved impact mapping er, at det visualiserer hvorfor, hvem, hvordan og hvad i et mindmap, der udarbejdes på baggrund af diskussioner, workshops, research etc.
Værktøjet gøres endnu stærkere ved at det kontinuerligt bliver opdateret og afspejler de læringer, som man gør undervejs. Dette er f.eks. et fast element i vores samarbejde med DHF.