Hvordan finder man ud af, hvad der er det rigtige produkt at bygge? Det helt rigtige product-market-fit?Den 28. november kl. 16:30-18.30 satte vi fokus på produktstrategi. Vi fik besøg af Ricki Mae Melchior fra Danfoss, der har haft hænderne nede i adskillige forretningskritiske innovationsprojekter.
Vi zoomede ind på det tidlige afklaringsarbejde, hvor vi tester, om produktideen kunne passe til målgruppens behov. Her er fokus altså på den helt tidlige strategi, hvor vi fx bruger prototyper til at teste hypoteser om forretningsværdi og menneskelig adfærd og behov. Vi vil meget gerne tidligt ud med prototyper, så vi hurtigt kan få afklaret, om vi er på rette vej, og derved får minimeret risiko.
Der er for mange digitale projekter som kuldsejler eller ikke skaber værdi nok, fordi metoder som tidligere var risikominimerende fx massiv up front analyse, planlægning, fremskrivning og kravspecifikation ikke længere virker så godt. Man kan hurtigt stå med en meget stor regning for sit gætværk - og måske med kunder og medarbejdere som bare synes, at tingene er blevet dårligere.
Til gå-hjem mødet delte vi teorierne og tankerne bag produktstrategi og konkrete metoder til, hvordan du kommer i gang med at teste.
Til gå-hjem mødet hørte vi oplæg af Ricki Mae Melchior fra Danfoss' digitale innovation studio The Ramp og Magnus Christensson, rådgiver og partner i Reload.