Ongoing

Nyt site til Det Danske Spejderkorps

Det Danske Spejderkorps site
Kunde
DDS
Type
Website
Kompetencer
Strategi
Impact Mapping
Periode
2017-

Før det kom under kærlig behandling, var Det Danske Spejderkorps’ site et rent informationssite med en strøm af nyheder. Det var svært at finde rundt i og havde et utidssvarende design.

Organisationen skulle først og fremmest have et nyt website, som understøttede deres mål. Gennem en intensiv foranalyse fik vi afdækket, at det vigtigste mål, websitet kunne understøtte var at sørge for bedre aktiviteter til børnene.

Visuelt var det vigtigt for Spejderkorpset, at websitet ikke forfaldt til de sædvanlige klicheer om spejderne; fx bål, reb og snobrød!

Se websitet her. 

Sitet bidrager nu til organisationens mål og spiller også sammen med resten af medierne. Grundlæggende kan sitet noget helt andet end det gamle. Nu kan vi tale med vores målgrupper i stedet for til dem.

Anders Hooge, Digital Konsulent i Det Danske Spejderkorps   

Spejderbillede 3

To hovedmål

Websitet skulle både kunne bruges som et værktøj for hele organisationen og udadtil tiltrække nye målgrupper. Internt skulle spejderlederne hjælpes til at finde gode aktiviteter.

Her var det også vigtigt, at websitet kunne formå at appellere til og tage bedre hånd om forskellige typer spejderledere. Eksternt skulle websitet kunne hjælpe organisationen med at favne bredere og tiltrække nye, unge ledere. 

En uhørt grad af fleksibilitet

Som noget ganske særligt kan redaktørerne selv bygge siderne op. Til forskel fra så mange andre sites, hvor man har faste skabeloner for sider og artikler, har Spejderne fået en fuldstændig skræddersyet løsning - de kan bygge siderne præcis, som de vil. Det var været en vigtig prioritering at gøre det sådan, fordi det giver mulighed for at sammensætte indhold efter, hvad der giver mening for den enkelte.

Drupal har givet os et rigtig godt grundlag for at udvikle et site med en høj grad af fleksibilitet. Vi har brugt modulerne anderledes end oprindeligt tiltænkt fra Drupals side, og det er jo netop fordelen ved Drupal. At det er så fleksibelt, at man ikke behøver vride voldsomt rundt på det for at få det til at fungere.

Workshop DDS 3

Vi har fået et site, der er meget dynamisk. Vi er kommet milevidt, når det gælder indhold, der refererer til andet indhold, og det kommer vi til at få meget glæde af.

Anders Hooge, Digital Konsulent i Det Danske Spejderkorps 

Nyeste teknologi

Vi valgte at udvikle sitet i Drupal 8, hvilket gav en helt særlig fleksibilitet. Men da Drupal 8 på det tidspunkt stadig var nyt, var de moduler, vi havde brug for, ikke allesammen tilgængelige endnu. Vi skulle derfor internt definere præcist, hvordan vi ville have alle dele udviklet. 

Billede 1

Spejderlederne skal kunne bruge sitet i deres daglige arbejde, og det er vi kommet i mål med. De forskellige målgrupper kan også se sig selv afspejlet i sitet, hvilket de ikke kunne før.

Anders Hooge, Digital Konsulent i Det Danske Spejderkorps  

Se hvordan Impact Mapping kortlagde de vigtigste mål for Spejderne. 

Workshop DDS

Et stærkt team 

Sitet blev til gennem et tæt samarbejde, os og DDS imellem. En del af teamet var også vores gode samarbejdspartnere AllerCP, som stod for UX og UI design, og Katrine Emme Thielke, som udførte analyser i felten og deraf kortlagde user journeys. 

Se denne film hvis du gå i dybden med den redaktøroplevelse, De Danske Spejdere har fået. Den illustrerer den komponentbaserede, logiske indholdsstruktur, der er mulig at få med Drupal 8. Noget som er vigtigt i forhold til at arbejde struktureret med data, fx hvis man har målgrupper med forskellige behov.   

Vil du høre mere om casen?

Ring eller skriv til projektlederen fra Reload, Rasmus Luckow-Nielsen

RASMUS@RELOAD.DK

30224545