Samvirke header
Kunde
Samvirke
Type
Website
Kompetencer
Strategi
Design
Periode
2016-

Det analoge og digitale smelter sammen

Hos Samvirke står det digitale journalistiske indhold nu forrest og bliver det centrale omdrejningspunkt efter, at papirmagasinet har været udgangspunktet gennem de sidste 93 år. 

Reload har samarbejdet med Samvirke om deres digitale tilstedeværelse på samvirke.dk gennem de sidste 10 år, og har således været med på en kontinuerlig rejse med nye strategiske målsætninger og dermed også nye mål for sitet. 

Med et velfungerende site indeholdende en kæmpe rigdom af indhold med masser af webartikler, guides og videoer og mere end 500.000 læsere hver måned stod Samvirke endnu engang overfor at skulle tilpasse sig en ny tid med nye behov og et skifte i vores adfærd som brugere og læsere.

Coop, som ejer Samvirke, har en strategi om vækst i loyale brugere og medlemmer, og her spiller samvirke.dk en central rolle som en af Coops digitale touch points. Et af de primære mål for den nye digitale strategi for samvirke.dk er at udvikle sitet til et førende digitalt medie, der i højere grad afspejler Coop og Samvirke magasinet. Dette blev retningsgivende for et redesign af sitet, og således blev et team etableret i Reload i marts 2021. 

Igennem en række workshops med teamet hos Samvirke blev de første skitser til et nyt site tegnet. Et af de essentielle delmål for sitet er, at det i højere grad skal tale til de digitale brugere fra kernelæsermålgruppen ved bedre at fortælle historier digitalt med levende billeder, grafik og lyd.

Samvirke oplevede nemlig, ligesom mange andre medievirksomheder, at læserne mere og mere bruger mobilen, når de savner en opskrift eller vil læse en artikel med gode råd om et bestemt emne. Dette i et konkurrencetungt marked, hvor der samtidig også er sket et skifte i annoncemarkedet fra printannoncer mod digitale annoncer, der gør det kritisk at skabe et mere attraktivt site for annoncører

 

Ét sammenhængende digitalt univers i nyt design

Med målet om at flere besøgende fra de primære målgrupper skal bruge længere tid på sitet, har det været essentielt at udvikle nye indholdskomponenter til redaktørerne, så de med et varierende indhold og udtryk kan bygge mere interessante artikler i en fortælling og et look & feel, der i højere grad afspejler Coop og magasinet. 

Koblingen til Coop er gjort mere tydelig i designet med bl.a. den røde farve, mere prominent placeringer af Coop logoet og til magasinet ses det bl.a. med de runde hjørner på billederne og grafiske elementer som er anvendt på fokus siderne såsom Food porn og hunde. 

Vores nye site giver mulighed for at udnytte helt andre fortælleformer og - teknikker Pia Thorsen Jacobsen, chefredaktør og redaktionschef på Samvirke

»Vores nye site giver mulighed for at udnytte helt andre fortælleformer og -teknikker, og som noget helt nyt læser vores journalister også deres artikler op, hvis man hellere vil have Samvirkes journalistik i ørerne, mens man laver mad, kører bil eller svinger støvsugeren,« fortæller Pia Thorsen Jacobsen, der er chefredaktør og redaktionschef på Samvirke. 

På sitet bliver de lange historier og grundige baggrundsartikler om aktuelle emner og tendenser i samfundet således omdrejningspunktet, og hver måned præsenteres læserne for et nyt »fokus« på samvirke.dk.

»Hidtil har papirmagasinet været helt centralt for vores arbejde, og artiklerne til samvirke.dk har levet lidt adskilt fra resten. Nu vendes processen om: Vi skal fortælle en god historie, og så lader vi emnet afgøre, om den skal fortælles med en video, et galleri eller en podcast – og så udnytter vi selvfølgelig også researchen til artikler i det månedlige magasin,« uddyber Pia Thorsen Jacobsen. 

Vil du høre mere om casen?

Ring eller skriv til projektleder og rådgiver i Reload, Mette Ishøy:

mette@reload.dk

41273282