atp flag
Kunde
ATP
Type
Website
Kompetencer
UX
Periode
2020 - 2021

Ideer får frit spil i ATP’s digitale univers

ATP stod i en situation, som du sikkert kan genkende, hvor udrulning af nye, digitale indsatser tog lang tid. Ændringer og nye ideer til funktioner på websitet skulle igennem mange led, før de kunne føres ud i livet. Det gav en træghed, og mange ideer nåede at dø, før de så dagens lys.

Vi har sammen med ATP skabt et nyt atp.dk, men også en en helt anden digital infrastruktur og hosting setup. Livet med det moderne, digitale univers er blevet nemmere - der er kommet markant kortere vej fra tanke til handling. Ofte kunne en opdatering tage flere måneder at implementere - nu kan opdateringer ske time for time i stedet for hver måned ⚡

Tryghed, tillid og en masse udfordrende spørgsmål 

Om samarbejdet fortæller Produkt Owner i ATP Louise Løye-Knudsen: »Vi har haft et stærkt teamsamarbejde. Hvis jeg har haft bekymringer om noget, så har vi taget det løbende. Vi har siddet sammen flere gange om ugen. Reload har taget meget ansvar og udfordret os, særligt hvis vores ønsker har været dyre. Så undersøger teamet: Er vi sikre på, at det giver nok værdi for forretningen og brugerne at bruge så mange timer på det? Er behovet så vigtigt? Her hjælper det også med gennemsigtighed i det agile. Der er transparens, fordi man kan se, hvor meget hver enkelt opgave fylder ud af det samlede projekt, og så kan teamet tage beslutninger derfra. Men det vigtigste er trygheden i samarbejdet. Man skal ikke som kunde sidde og være på vagt over for, hvordan pengene bliver brugt»

Hurtigt igang

Den første digitale guldklump var klar efter 2 uger

Atp.dk er skabt ud fra en MVP - Minimal Viable Product - tankegang: Skab det mest nødvendige først og få det hurtigt skubbet ud i virkeligheden. ATP fik fx deres første artikelside efter to uger. Tanken var, at det var vigtigt, at ATP hurtigt havde noget, de kunne begynde at arbejde med, så vi kunne få værdifuld feedback. Det er den måde, vi bedst kan lide at arbejde på - brugere skal have fingrene i mulden hurtigt - så kan teamet træffe beslutninger, der er baseret på aktuel viden. 

Farvel til træge digitale processer i ATP

I det gamle setup skulle kommunikationsafdelingen skrive til den interne it-afdeling med change requests som skulle beskrives og godkendes, og når det så var sket, skulle selve udrulningen planlægges. Det var besværligt og komplekst. Vi har nu skiftet hosting-setuppet af deres sites og kan udføre ændringer fra time til time. 

Det er ikke altid let for en stor virksomhed som os at have kort vej fra tanke til handling, men det har været muligt i samarbejdet med Reload, fordi de har taget udgangspunkt i vores behov og tænkt ekstremt løsningsorienteret. Ofte i bedre løsninger, end hvad vi selv havde forestillet os i første ombæring Jakob Mark Hansen, Sektionschef, Branding & Intern kommunikation, ATP

100 kilometer i timen på den agile landevej

Product Owner Louise Løye-Knudsen fortæller, at den agile tilgang har gjort udviklingen af atp.dk til en overskuelig opgave, fordi man har mulighed for at bryde opgaverne ned og kigge på én feature ad gangen og færdiggøre den. Det hele bliver ikke rodet sammen og syltet sammen i en masse afhængigheder og hængepartier. »Vi har haft en høj fremdrift. Der har ikke hele tiden været afhængigheder og hængepartier, der har stået i vejen. Selv hvis vi bliver klogere undervejs, og en opgave fx vokser sig større, så gør man det til en ny opgave. Med vandfald er der fokus på det hele på én gang. Med den agile tilgang arbejder man hurtigere og afslutter hele tiden de forskellige opgaver»

Resultat:

Nu kan ATP skrue op og ned for blusset og sikre evig kog i gryden. Den nye udrulningsproces har givet kommunikationsafdelingen mulighed for at agere mere dynamisk og fleksibelt og prioritere tingene løbende. Nu kan ideer se dagens lys i små iterationer i stedet for at skulle vente på en big bang lancering. 

Kage

I juni 2020 fejrede vi re-lanceringen af ATPs hjemmesider med masser af kage.  

Det er en kæmpe fornøjelse at arbejde sammen med jer. I er det bedste bureau, jeg nogensinde har arbejdet sammen med, og jeg har efterhånden arbejdet med en hel del bureauer, så det siger ikke så lidt! Product Owner i Corporate Communications & External Relations, ATP

Har du spørgsmål?

 

Så smid en mail til Nikolas Bang Manscher, som var projektleder på casen!

... og han er altid frisk på at snakke om dine problemer og tanker.

nikolas@reload.dk