Ongoing

CPH Visitor Guide - turist information på farten

Kunde
Copenhagen Visitor Service
Type
Progressive Web App (PWA)
Kompetencer
React
Drupal
Periode
2017-

Virtual reality, interaktive touchcreens og mobil turistinformation, der er relevant for din lokation. Det er ikke uden årsag, at København er kåret som vinder i kategorien Digitalisering til European Smart Tourism Award 2019. Bag succesen står bl.a. Copenhagen Visitor Service, der hører under Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune. Deres mål er klart: At give Københavns besøgende den bedst tænkelige oplevelse, mens de er i byen. 

Udfordring

Hvordan giver vi Københavnske turister den bedst tænkelige service - uden for de fysiske turistcentre? Og hvordan gør vi det på en måde, som er omkostningseffektiv, let tilgængelig og brugervenlig?
 

Tilgang

Tæt samarbejde og et holistisk blik på Copenhagen Visitor Services virkelighed blev vejen til et digitalt produkt, der ræsonnerer med både brugere, redaktører og det eksisterende systemlandskab. 

Løsning

CPH Visitorguide.dk er en mobil løsning, der giver de besøgende den information, de skal bruge om byen med udgangspunkt i deres personlige ønsker og aktuelle fysiske lokation. 

Udfordring: Kurateret, filtreret og lokalitetsbestemt turistinformation

Copenhagen Visitor Service samarbejder med Wonderful Copenhagen om at anmelde og kuratere byens oplevelser for turister. Informationer som allerede stilles til rådighed via interaktive touch screens i den centrale turistinformation. Da kun ½ ud af de ca. 9 millioner gæster, der hvert år besøger København, viser deres ansigt i turistinformationen, var udfordringen:

  1. At give turister på farten en platform til selv at finde den information, de har behov for, med udgangspunkt i netop deres ønsker og aktuelle lokalitet.
  2. At give informationsmedarbejdere på de decentrale turistinformations standere i fx Frederiksberg Centret, Statens Museum for Kunst og Rådhuset en platform til at søge svar på turisters aktuelle spørgsmål.

Tilgang: Holistisk blik for turisters behov, redaktørers arbejdsgange og kommunens drifts setup

Løsningen byggede ikke kun på Copenhagen Visitor Services eksisterende systemlandskab. Den byggede også på deres viden om turisterne og deres medieforbrug samt tog højde for redaktørernes arbejdsgange og den langsigtet drifts- og videreudvikling af løsningen.

Tilgængelig

Turister gider ikke downloade en app

Tidligere erfaring har lært folkene fra Copenhagen Visitor Guide, at processen med at downloade en app er en barriere for mange turister. For at få turisterne til at bruge løsningen var det vigtigt, at informationen var så let tilgængelig som muligt.

Mobil

Devices varierer fra land til land

Turisterne bruger en palette af devices - og medarbejderne på de decentrale turist informations standere har tablets. En mobil løsning til turister skulle derfor ikke bare fungere i Android og IOS, men også virke i forskellige versioner og på tablet.

Omkostningseffektiv

Redaktører opretter kun indhold ét sted

En omkostningsfuld løsning handler om total cost of ownership. Løsningen skulle derfor understøtte de eksisterende arbejdsgange og undgå, at data skal oprettes, vedligeholdes og hostes flere steder.

Løsning: Progressive Web App - React uden på, Drupal indeni

Vi udviklede løsningen som en selvstændig brugergrænseflade i React og byggede et API ind i CPH Visitor Services eksisterende Drupl-løsning til touch screen. Det gjorde det muligt at bringe de mange informationer om København ud til turisterne på en måde, hvor:

  • Brugerne får en app-lignende brugeroplevelse på deres mobil, som kan tilgås og deles ved hjælp af en URL.
  • ​​​Copenhagen Visitor Service kan fortsætte med deres eksisterende webløsning til touchscreens og behøver kun at opdatere informationerne der.
  • Copenhagen Vistor Service sparede de mange udviklingskroner, det ville kræve at udvikle en native app til både IOS og Android.

Vil du høre mere om casen? 

Ring eller skriv til projektleder i Reload, Preben Arentoft 

PREBEN@RELOAD.DK

25946844