Høje ambitioner, lille budget, stor intern bevågenhed og uhørt mange sites der skulle kunne genereres ud fra Det Danske Spejderkorps' CRM og samtidig holde en høj kvalitet. Sådan lød startskuddet til projekt Gruppeweb, som er fællesbetegnelsen for 401 sites, et til hver enkelt spejdergruppe over hele landet. Det virkede som utopi, men takket være et utroligt velsmurt team med en dedikeret kunde, lykkedes det.

401 websites til Det Danske Spejderkorps
Udfordring
Hvordan skaber vi 401 sites til spejdere og holder omkostningerne lave? Og hvordan skaber vi et solidt system som er særligt brugervenligt?
Tilgang
Et tæt samarbejde med tidlige tests og høj grad af kundeinvolvering gav kontinuerlig og værdifuld feedback.
Resultat
Redaktøroplevelsen er blevet exceptionel let at bruge og ligner ikke noget Drupal, man har set før.
Udfordring: Rekruttering af nye medlemmer og værdi til spejderledere
Det Danske Spejderkorps består af 401 spejdergrupper. Organisationen har eget hovedsite, men hver enkelt spejdergruppe har også sit eget site som henvender sig til forældre til spejdere og potentielle nye medlemmer.
Når potentielle medlemmer søger på nettet, lander de typisk på den lokale side. Den lokale side er altså det første møde med Det Danske Spejderkorps. Derfor er det vigtigt, at de får et godt førstehåndsindtryk, en god brugeroplevelse og et positivt indblik i det moderne spejderliv, som Det Danske Spejderkorps står for.
Gruppeweb skal understøtte større, strategiske mål om at vækste organisationen: Få flere medlemmer og flere spejderledere. Samtidig var projektet underlagt stor intern bevågenhed, fordi det nye system kommer til at påvirke alle spejdernes hverdag.
For os lå der også en ekstra udfordring i, at det var vores første, store multisite Drupal 8 system.
Nye medlemmer
Platformen skulle kunne appellere til og konvertere potentielle nye medlemmer og fungere som et tidssvarende og tjekket ansigt udadtil for Det Danske Spejderkorps.
Mobil og fleksibel
For forældre skal det være let at finde information, danne sig et overblik og navigere rundt på siden. Derfor var det vigtigt, at forældrene kunne få et godt og hurtigt overblik via deres smartphone.
Let for spejderledere
Da hvert site skal kunne bruges af spejderledere, som er mennesker med vidt forskellige it-kompetencer, var noget af det vigtigste at skabe en god og enkel brugeroplevelse.
"Projektet er en succes, ingen tvivl om det. Jeg er sindssygt imponeret over, hvor simpelt det er lykkedes at lave det. Det vil have en stor effekt på os som organisation." Anders Hooge, Digital Konsulent, Det Danske Spejderkorps
Tilgang: En teknologisk løsning med lav indgangsbarriere og stærkt samarbejde
For at sikre at løsningen blev så brugervenlig som muligt blev brugerne involveret tidligt i processen. Efter et par uger blev løsningen vist og testet første gang på workshops hos spejderne. Her fik vi bekræftet, at vi var på rette spor, og vi fik justeret ind, hvor der var konkret feedback.
Igennem hele processen fik vi værdifuld feedback. Nogle af spejderne meldte sig som testbrugere, og der var også en aktiv facebook gruppe, hvor vi fik kontinuerlig feedback. Product Owner Anders Hooge testede løbende og var med til at prioritere hver 14 dag. På den måde undgik vi dyre fejltagelser og vigtige indsigter blev skabt.
Vi lancerede løsningen tidligt og det hjalp os med at skære fremtidige, unødvendige features væk og vide, hvor der var nogle forståelsesmæssige problemer i forhold til brugen af løsningen.
Kernen i projektet var et virkeligt velfungerende team med en kunde der involverede sig og gik aktivt ind i prioriteringen. Det gjorde det let løbende at få løst problemer efterhånden, som de viste sig.
Frem for en kompliceret backend med en masse unødvendige muligheder har Det Danske Spejderkorps fået et enkelt og ligetil system, hvor sprog og funktioner passer til deres behov.



Resultat: En let anvendelig og præsentabel løsning der er godt integreret i hverdagen
Gruppeweb er blevet uhyre let at bruge og fungerer både til spejdere der skal bruge deres site internt og som rekrutteringsplatform til nye spejdere.
Planen er nu at komme videre og udvide med nye features baseret på den feedback, vi har fået. Udviklingen er brugerdrevet i og med, at ikke kun product owner, men også spejderledere har en aktiv stemme i, hvad der bliver udviklet fremover.

Gruppeweb er tænkt ind i forældrenes hverdag, som er fyldt med mange ting, der skal koordineres.
“Jeg har prioriteret at være meget hos Reload. Det skaber et rigtig godt og effektivt samarbejde, og det gør, at man kommer flyvende fra start, når projektet lancerer, fordi man er så meget inde i det.” Anders Hooge, Digital Konsulent, Det Danske Spejderkorps
Spejderpodcasten Snobrød og feltspader besøgte os og interviewede Mads om det nye Gruppeweb. Find afsnit 55 under 'Snobrød og feltspader' på din podcast-platform eller lyt med på Soundcloud.


De første sites bliver oprettet og designet. Rekorden for hvor hurtigt en gruppe fik oprettet og kom live er pt 1,5 time!
Anders Hooge fra Det Danske Spejderkorps viser, hvad en spejdergruppe skal gøre for at oprette en side.

Vi nyder i den grad at samarbejde med Det Danske Spejderkorps. Inklusiv de mange drillerier og Anders' agtværdige commitment til at spise for mindst 700 kr M&Ms om måneden. Målet er at spise for, hvad der svarer til projektsummen!
Vil du høre mere om casen?
