Giv slip på dine dyrekøbte erfaringer og høst fordelene

Adm. direktør, Partner

Rasmus Luckow-Nielsen

rasmus@reload.dk

30224545

Læs om Rasmus Luckow-Nielsen

Har man postet tid og penge i et nyt projekt, der skal gøre én mere konkurrencedygtig, virker det kontraintuitivt at skulle give den nye viden væk frisk fra fad. Ikke desto mindre kan det nogle gange betale sig at vende de vante forestillinger på hovedet. Vores kunder er blevet mere åbne for, at deres løsninger bliver brugt af andre og mindre forhippede på at eje selve teknologien. Holdningen er, at det ikke nytter noget at bygge høje mure rundt op omkring sit brand.

Fænomenet Thunder

Det tyske mediehus Hubert Burda Media har skabt thunder.org for at tage teknologien ud af ligningen. De har skabt en fælles online platform, som fx nyhedssites og magasiner kan bruge. Ideen er at undgå, at hvert medieforlag skal bruge kræfter på at skræddersy platforme og gruble over teknologien og i stedet kan fokusere på indholdet. Ambitionen er, at medieforlag verden over vil bygge videre på systemet til glæde for alle uden at se det som et problem, at de konkurrerer indbyrdes.

Brug hinandens kode

Et eksempel hos os er Unicef. Vi fik opgaven at udvikle det danske Unicef site. Frem for at bygge det hele fra bunden indvilligede Unicef i at gå en usædvanlig vej - at bygge Unicef.dk “oven på” Unicef Norges website. Det er innovativ vej at gå, fordi man kan springe mange led over ved at samarbejde. Delingen af teknologien fortsætter, nu er vi i gang med en “skrællet” kopi til Unicef Færøerne.

Del hinandens udgifter

Unicef casen er et eksempel på den win-win, man ofte opnår med open source. Teknologi bygger på anden teknologi, og denne 'dele' trend accellerer det yderligere, fordi teknologien bliver mere tilgængelig. Indholdsmæssigt giver det tilmed god mening for medlemsorganisationer, som ofte har mange af de samme mål. I nogle tilfælde kan 80-90 % af al informationen være den samme for nonprofit organisationer, det kan fx være at finde indsamlere og generere leads. 

Konkurrér på ideerne

Det, som kunderne i mange tilfælde er kommet frem til er, at det giver bedre mening at konkurrere på ideerne og innovationen i stedet for det helt basale. Konkurrér på tårnet frem for kloakeringen. Det, du differentierer dig på, er altså ikke værktøjerne i sig selv, men hvor dygtig du er til at bruge dem.

Find lidensfæller

Et andet eksempel på en kunde, der tænker sådan, er Københavns Biblioteker. 90 biblioteksvæsener er gået sammen om at skabe ét standard system, Danskernes Digitale Bibliotek, DDB. Én ting er, at biblioteksbrugerne landet over har mange af de samme behov. Men noget andet er, at hvis flere går sammen om en aftale, kan mere avanceret udvikling lade sig gøre. 

Smil mens du forærer dine ejendele væk

Signalværdien spiller også en rolle. Der ligger et vist overskud i at give værdifulde ting væk. Man signalerer både, at man er thought leaders inden for sin branche - at man allerede er videre og foran, og derfor ikke mister noget ved at forære sin viden væk. Man har tillid til, at man som organisation allerede er på vej videre.