Den digitale revolution er også organisatorisk

Adm. direktør, Partner

Rasmus Luckow-Nielsen

rasmus@reload.dk

30224545

Læs om Rasmus Luckow-Nielsen

Som et digitalt bureau med hænderne dybt nede i vores kunders digitale omstilling er vi i orkanens øje, når det gælder den digitale transformation. 

Jeg vil påstå, at de organisationer, der ikke magter at genopfinde sig selv kontinuerligt, kommer til at dø ret hurtigt i fremtiden. Og for at kunne genopfinde sig selv og sin forretningsmodel, så kræver det et særligt mindset og organisation. Det er noget, som de færreste organisationer er gearet til i dag.

Det er stadig normen at være organiseret, som vi har været i hundredvis af år. I en pyramideform, der er vildt god, når verden er relativt stabil og forudsigelig. Men det er den ikke længere. Med teknologiens rasende hurtige eksponentielle udvikling, så er vi reelt ikke længere i en verden, der kan betragtes som værende (forretningsmæssig) stabil.

Det er en trend, der kan læses ud af Fortune 500 listen - kun 12% af de firmaer som var på listen i 1958 er også på listen i dag - og gennemsnitslevetiden for firmaerne på listen er i samme periode gået fra ca. 60 til 18 år. 

Billede af slide

 

Den digitale revolution er ikke kun en teknologisk transformation

Den bibringer, og på mange måder kræver, en grundlæggende anderledes måde at samarbejde og organisere sig på.

Hvis en stor organisation hele tiden skal tilpasse sig markedet, så vil det være langt mere effektivt, at alle beslutninger ikke skal igennem et bureaukratisk hierarki - men derimod kan tages decentralt, af teams med stor grad af autonomi. Det kræver klare mål og afstemthed. Det kræver en lærende tilgang. Den rigtige løsning er ikke altid forudsigelig og skal formes gennem feedbackmekanismer.

Det er en fundamentalt anderledes måde at arbejde på. Det kræver nye måder at tænke på - og nye modeller som angriber problemstillingerne på en anden måde.

“Hvordan man udvikler software, bliver kernen i den måde, man udvikler produkter, forretning organisation på”

- Martin Christensen, Socialsquare

Som et digitalt bureau er vi på mange måder frontløbere i fht. fremtidens arbejdsmetoder og organisationsmodeller. Vi er jo netop på kanten af konstant nyudvikling og skuer ind i en uvis fremtid. En fremtid som både er spændende og lidt skræmmende. Vi er nødsaget til hele tiden følge med og orientere os i fht. nye tekniske og forretningsmæssige muligheder for at forblive relevante. Det opdager vores kunder, og heldigvis smitter det også på dem, og de tager ofte vores metoder med sig hjem.

Den verden er du også i. Det ved du selvfølgelig godt. Men hvad gør man så ved det?

Det er nogle emner, som vi ofte taler om herinde - og i sidste måned fik vi besøg af to kloge hoveder, der netop behandlede disse emner til et velbesøgt gå-hjem-møde. Se Martins talk her, der handler om fremtidens organisering og Mortens talk her, der handler om fremtidens forretningsmodeller

Der er mange interessante svar. Men ingen nemme løsninger. 

/rasmus